Ką sako mokslas?

Kokosų aliejus - nuodai?

 

Kai išsilavinusi vyresnio amžiaus moteris skambiai teigia, kad „kokosų aliejus yra nuodai“, ji piktnaudžiauja savo kaip profesorės titulu.

Šį straipsnį buvau mačiusi jau anksčiau skaitydama naujienas anglų kalba, bet po to, kai ieškodami skandalingų straipsnių jį išvertė ir mūsų žurnalistai, nusprendžiau surinkti kiek įmanoma daugiau informacijos, kad galutinai paneigčiau seną mitą, jog sotieji riebalai (šiuo atveju – kokosų aliejus) kenkia jūsų sveikatai.

 

Kokosų aliejus - nuodai?

Deja, dr. K. Michels nepateikė jokių studijų, pagrindžiančių jos mintis. Pasak jos, kokosų aliejus yra sotieji riebalai, o sotieji riebalai kenkia sveikatai. Jie kemša arterijas, nes kambario temperatūroje jie yra kieti. Remiantis šia jos pateikta išvada, visi produktai, kurie yra kieti kambario temperatūroje – mėsa, žuvis, daržovės, vaisiai – užkimš arterijas, o tai išties nelogiška išvada. Ar ši profesorė žino, kad kokosų aliejus yra skystas esant 20 °C? Pasiekęs mūsų kūno temperatūrą jis net negali būti dar skystesnis.

Ar ji tikrai turi kompetencijos tokiam skambiam pareiškimui?  Tiesą pasakius, tikrai ne.  Ji nėra medicinos gydytoja ar mitybos ar biochemijos specialistė. Ji dirba su statistika ir analizuoja su vėžiu susijusius duomenis. Ji pati nėra įgyvendinusi nei vieno su sočiaisiais riebalais susijusio tyrimo ir remiasi tik vaikystėje susiformavusia nuomone.

Harvardo universiteto profesorius mokslininkas Walter Willett yra kitokios nuomonės. Šis mokslininkas tiria mitybą bei mitybos poveikį, yra parašęs apie 1500 straipsnių apie mitybą bei epidemiologiją, yra antras pagal populiarumą klinikinės medicinos autorius bei buvo didelio masto tyrimų grupės „Slaugytojų sveikatos tyrimas 2“, prasidėjusios 1989 m., vyriausiasis mokslininkas. Dar 1995 metais dr. W. Willett sakė, kad „nėra jokio ryšio tarp sočiųjų riebalų bei širdies ir kraujagyslių ligų.“ Ir šiandien jokie išsamūs tyrimai nerodo sąsajų tarp šių dviejų kintamųjų. Po vienos didelės studijos Dr. Willett apibendrindamas teigė, kad „surinkti duomenys šioje studijų analizėje atmeta tvirtą ryšį tarp sočiųjų riebalų vartojimo ir širdies bei kraujagyslių ligų, priešingai nei vyrauja tarptautinė nuomonė.“

„Įtariamas santykis tarp sočiųjų riebalų – cholesterolio – širdies ir kraujagyslių ligų yra didžiausia apgaulė medicinos istorijoje“, - teigė biochemikas ir Vanderbilt universiteto profesorius George Mann. Studijos, atliktos su masajų, eskimų ir pigmėjų gentimis patvirtino, kad sotieji riebalai nėra aukšto cholesterolio ir širdies ligų priežastis. George Mann paskyrė savo gyvenimą cholesteroliui ir jo poveikio mūsų sveikatai tyrimams. Jis publikavo daugiau nei 200 medicininių ataskaitų, buvo vienas iš Amerikos Širdies Asociacijos tyrėjų ir vienos didžiausių širdies tyrimų grupės vadovas (angl. „The Framingham Heart Program“).

2005 metais vykusiuose debatuose Merilendo universiteto mokslininkė Mary Enig, tyrinėjusi riebalus, teigė: „Idėja, kad sotieji riebalai sukelia širdies ligas, yra visiškai klaidinga. Tačiau ši hipotezė yra taip įsišaknijusi mūsų galvose, kad sunku įtikinti priešingai, nebent žmonės patys pradės apie tai domėtis.“  Mitybos specialistė, kuri specializavosi tirdama riebalų poveikį mūsų sveikatai, pareiškė, kad: „sviestas ir kokosų aliejus yra naudingi mūsų širdžiai“. Enig buvo viena iš pirmųjų mokslininkių, pradėjusi kovą su blogaisiais trans-riebalais. Jos dėka trans-riebalų kiekį šiandien riboja įstatymai, nes jie, o ne sotieji riebalai, buvo pripažinti kaltais dėl prastos sveikatos.

Kardiologas Dr. Ernest Curtis, knygos „The Cholesterol Delusion“ autorius, tikisi, kad pasaulio medicinos bendruomenė vieną dieną pripažins klydusi, nes, pasak jo, sotieji riebalai yra naudingi sveikatai ar bent jau naudingi tiek pat kiek nesotieji riebalai.

 

 

 

Šiuo metu yra publikuota daugiau nei 100 mokslinių studijų, kuriose vėl ir vėl įrodoma kokosų aliejaus nauda. Dažniausiai minimi šie aspektai:

  • Vartojant sočiuosius riebalus, palyginus su alyvuogių aliejumi, padidėja DTL („gerasis“ cholesterolis), pagerėja bendras DTL/MTL cholesterolio santykis.

  • Trys Harvardo universiteto profesoriai (dr. George L. Blackburn, dr. Edward Mascioli ir dr. Vigan K. Babyan), vertindami kokosų aliejų, teigė:  „Kokosų aliejus vaidina svarbų vaidmenį mitybos, medžiagų apykaitos ir sveikatos priežiūros srityse. Kokosų aliejus gali būti naudingiausias augalinis aliejus ne tik mityboje, bet ir skatinant ligonių sveikimą.“

  • Pavyzdžiui, Tailande kokosų aliejaus suvartojama bene daugiausiai pasaulyje, tačiau vėžys ten yra stebėtinai retas. Filipiniečiai taip pat suvartoja daug kokosų aliejaus, bet jų sergamumas širdies ir kraujagyslių ligomis vienas mažiausių. Polineziečiai taip pat yra liekni, jiems nebūdingas padidėjęs cholesterolio kiekis, jie retai serga širdies ir kraujagyslių ligomis, nors 60% kalorijų gauna iš sočiųjų riebalų, ypač kokosų.

  • Priešingai nei amerikiečiai, kurių mityboje gausu polinesočiųjų riebalų (gaunamų su gėlių aliejais), prancūzai taip pat vartoja daug sočiųjų riebalų (sūriai, grietinėlė, sviestas, paštetai). Tačiau sergančių širdies ir kraujagyslių ligomis skaičius tarp prancūzų yra perpus mažesnis nei tarp amerikiečių.

  • Kokosų aliejus taip pat padeda gydant podagrą (padidėjusį šlapimo rūgšties kiekį). 14 metų trukęs Tokelau salyno gyventojų tyrimas parodė, kad podagros paplitimas grupėje, kuri laikėsi daugiau vakarietiškos dietos, buvo 2,5–9 kartus didesnė nei salos gyventojų, kurie laikėsi dietos, kurią sudarė daugiausiai kokosai.

  • Tokelau tyrimas tik patvirtino ankstesnius tyrimus. Sotieji riebalai, gauti iš kokosų aliejaus, nepakenkė cholesterolio rodikliams. Tokelau salyno gyventojų tyrimas (1971-1977 m.) paneigė tyrėjų lūkesčius ir parodė sočiųjų riebalų naudą. Salos gyventojai vidutiniškai gaudavo 52% kalorijų iš kokosų riešutų, o jų cholesterolio kiekis buvo 5,2 mmol / l - šiandien daugeliu atvejų tai laikoma idealiu rodikliu.

 

Mokslas jau įrodė, kad sotieji riebalai yra naudingi tiek jūsų sveikatai, tiek jūsų arterijoms.

2017 m. atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo 37 tyrėjai ir 135 000 tiriamųjų iš 18 šalių, parodė, kad riebalų, įskaitant ir sočiuosius, sumažinimas dietoje gali sutrumpinti gyvenimo trukmę bei atskleidė, kad nėra jokio ryšio tarp sočiųjų riebalų vartojimo ir širdies bei kraujagyslių ligų. Tiesą sakant, tiriamieji, vartoję daugiausiai riebalų, turėjo 23% mažesnę tikimybę mirti anksčiau laiko.

2016 m. buvo atliktas didžiausias tyrimas, kuriame dalyvavo 35 597 dalyviai, ir kurio išvados buvo publikuotos „American Journal of Clinical Nutrition“ žurnale. Išvadoje buvo teigiama, kad „sotieji riebalai šiek tiek sumažino širdies priepuolio tikimybę.“

2010 m. paskelbtoje 21 tyrimo metaanalizėje, kurioje dalyvavo 347 000 tiriamųjų, nustatyta, kad didelis arba labai nedidelis sočiųjų riebalų kiekis neturėjo jokios įtakos širdies ligoms.

2014 m. paskelbtoje Kembridžo universiteto atliktoje studijų metaanalizėje, kurioje buvo vertinami 72 anksčiau paskelbti tyrimai, kuriuose dalyvavo daugiau kaip 600 000 tiriamųjų, buvo teigiama, kad nebuvo pastebėta jokio ryšio tarp sočiųjų riebalų vartojimo ir širdies ligų.

Melas, kurį teigė Karin Michels: kokosų aliejus yra nuodai

Mokslu pagrįsta informacija: tyras, šalto spaudimo kokosų aliejus yra naudingas sveikatai

Kokosas

 

Kuo sotieji riebalai ir kokosų aliejus naudingi sveikatai? Sotieji riebalai jūsų sveikatai naudingi taip pat kaip žiedinis kopūstas, avokadai ar uogos.

  1. Sotieji riebalai yra labai stabilūs, atsparūs temperatūrų pokyčiams ir retai genda.

  2. Užsikimšus arterijoms, 74% obstrukcijos sudaro nesotieji, o 26% - sotieji riebalai.

  3. Kad kalcis ir magnis būtų tinkamai absorbuojamas, maždaug 50% riebalų organizme turėtų sudaryti sotieji riebalai.

  4. Sotieji riebalai stiprina imuninę sistemą ir mažina nesočiųjų riebalų sukeltą oksidacinį stresą. Kokosų aliejuje taip pat yra lauro, kaprino, kaprilo, heksano ir miristo rūgščių, kurios turi stiprių antimikrobinių savybių.

  5. Mėgstamiausias širdies „maistas“ yra sotieji riebalai (stearino ir palmitino rūgštys), kurie apsaugo širdį nuo streso.

  6. Mūsų plaučiai nefunkcionuotų be sočiųjų riebalų. 100% plaučių paviršiaus aktyviosios medžiagos, užtikrinančios plaučių veikimą ir formą, yra sudaryta iš sočiųjų riebalų (palmitino rūgšties).

  7. širdies smūgio sveikstantys žmonės, kurių daugiau nei 7% kalorijų sudarė kokosų aliejus, pasveiko greičiau nei tie, kurių mityboje nebuvo kokosų aliejaus.

  8. Dėl kokosų aliejuje esančių sočiųjų riebalų ir jų antivirusinio poveikio sumažėja širdies ir kraujagyslių ligų tikimybė.

  9. Kokosų aliejus gali padėti išvengti Alzheimerio ligos. Ši liga siejama su oksidaciniu stresu, o tyrimai parodė, kad natūralūs antioksidantai gali apsaugoti nuo Alzheimerio ligos. Kokosų aliejuje yra daug fitochemikalų, galinčių sumažinti stresorius arba jų toksiškumą.

  10. Jei besilaukianti arba maitinanti mama vartotų kokosų aliejų arba tiesiog kokosą, ji užtikrintų geresnę apsaugą nuo įvairių infekcijų tiek sau, tiek vaikui.

  11. Tyrimai parodė, kad kokosų aliejus gali sunaikinti grybelius, tokius kaip lot. „Candida Albicans“.

  12. Aliejuje esančios riebalų rūgštys yra 300 kartų stabilesnės nei rapsų aliejaus ir penkis kartus stabilesnės nei alyvuogių aliejaus. Kokosų aliejus yra pats stabiliausias augalinis aliejus.

 

Kokosų aliejaus nederėtų vadinti nuodu. Jei tai būtų tiesa, tai būtų įrodyta ne tik moksliškai, bet ir pastebėta tose kultūrose, kurios suvartoja daug kokosų aliejaus. Nuo neatmenamų laikų kokosas buvo parduodamas visame pasaulyje. JAV kokosų aliejus yra pažymėtas GRAS 1, o tai reiškia, kad jis patenka į vieną iš penkių cheminių medžiagų kategorijų, kuri pripažįstama saugia. Kitaip tariant, nėra jokių požymių, kad kokosų aliejus būtų kenksmingas. Be to, kokosų aliejuje nėra alergenų – nėra žinomų alerginių reakcijų į kokosų aliejų.