Title

Angliavandeniai nėra blogis

 

Angliavandeniai nebūtinai yra blogi, tačiau jie nėra būtini optimaliai sveikatai. Daugumos žmonių mityboje gausu perdirbtų produktų, dėl to suvartojamų angliavandenių kiekis yra gerokai didesnis, nei organizmas gali susidoroti.

Angliavandeniai nėra blogis

Angliavandeniai nėra blogis

Vyrauja nuomonė, kad tie, kurie laikosi keto dietos, įsitikinę, jog angliavandeniai yra pavojingi sveikatai. Nors ir yra taip mąstančių radikalų, bet angliavandeniai iš prigimties nėra pavojingi (išskyrus labai perdirbtus angliavandenių produktus), tik maisto produktų, kuriuose gausu angliavandenių, suvartojama net labai per daug.

Apie 70 % suaugusiųjų yra nutukę ar turi antsvorio. Daugiau nei 100 mln. pasaulio gyventojų serga diabetu ar turi prediabetinę būklę. Jei žmogus nutukęs / turi antsvorio ar serga diabetu / turi prediabetinę būklę – jis turi atitinkamą nejautrumą insulinui. Skaitant įvairias studijas tampa gana akivaizdu, kad nejautrumas insulinui yra viena pagrindinių įvairių ligų priežasčių, pasireiškianti dėl nuolatinio ir perteklinio angliavandenių vartojimo.

Jei žmogaus organizmas yra nejautrus insulinui, jis nebesugeba efektyviai panaudoti angliavandenių – jų vartojimas tampa nelogišku. Pastebima, kad su amžiumi mes prarandame gebėjimą efektyviai pasisavinti angliavandenius. Be to, kaip minėta ankstesniuose straipsniuose, organizmas ir be išoriškai vartojamų angliavandenių geba pats pasigaminti gliukozės tiek, kiek jam reikia. Nėra tokio dalyko, kaip būtinieji angliavandeniai.

Angliavandeniais mityboje piktnaudžiaujama jau taip ilgai, kad šiandien dauguma žmonių dar nesulaukę 40 metų nebetoleruoja jų taip gerai, kaip galėtų. Būtent dėl to dauguma dietų, kuriose sumažinamas angliavandenių kiekis, leidžia pasiekti gerų rezultatų.

 

Angliavandeniai nėra blogis

Gerieji angliavandeniai

 

Gerieji angliavandeniai

Ne paslaptis, kad vieni produktai, kuriuose gausu angliavandenių, yra geresni nei kiti. Kai kurie produktai turi santykinai žemą glikemijos indeksą, jų virškinimas lėtesnis, dėl to nėra didelio ir staigaus cukraus kiekio kraujyje šuolio. Taip pat kai kurie angliavandenių šaltiniai turi žymiai daugiau maistinių medžiagų nei kiti (žinoma, tai dar nereiškia, kad visas tas maistines medžiagas organizmas geba pasisavinti).

Jei savo vaikystę ir paauglystę praleidote valgydami natūralius maisto produktus, buvote fiziškai aktyvus, pakankamai miegojote ir neturėjote dėl ko jaudintis, tuomet didelė tikimybė, kad ir dabar galite valgyti natūralius, angliavandenių turinčius produktus ir puikiai jaustis. Tačiau didelė visuomenės dalis turi antsvorio, skundžiasi lėtiniais uždegimais, sutrikusia medžiagų apykaita ir nebegali efektyviai panaudoti angliavandenių, nepaisant geri (grūdai, bulvės ir pan.) ar blogi (kepiniai, desertai) jie bebūtų.

Netgi vaisiai, grūdai, saldžiosios bulvės ar kiti šakniagumbiai patekę į skrandį suskaidomi į gliukozę, o nuolat pakilęs cukraus lygis kraujyje gali sukelti nesibaigiančias sveikatos problemas.

Gera žinia ta, kad net jei medžiagų apykaita ir yra sutrikusi, dar nereiškia, kad visą likusį gyvenimą negalėsite valgyti angliavandenių. Sumažinę jų kiekį, po truputi pagerinsite insulino jautrumą, dėl to padidės ir organizmo toleruojamas angliavandenių kiekis.

 

Literatūra:

Dr. Anthony Gustin and Chris Irvin "Keto answers", 2019, JAV;

Dr. Jacob Wilson and Dr. Ryan Lowery "The ketogenic bible", 2017, Kanada;

Studija "Adults obesity facts" https://www.cdc.gov/obesity/data/adult.html, 2021, JAV;

Studija "The effect of aging on carbohydrate metabolism: a review of the English literature and a practical approach to the diagnosis of diabetes mellitus in the elderly" https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/377005/, 1979, JAV.