Ką sako mokslas?

Ar mityba daro įtaką odos aknei?

 

Dr. Anthony Gustin straipsnis apie odos aknę. https://perfectketo.com/acne-diet/

Šiame straipsnyje apie tai, kas yra aknė? Kaip ji susiformuoja? Kas sukelia aknę? Kaip tinkamai pasirinktas maistas gali padėti kovoti su akne ir keletas naudingų patarimų.

Odos aknė

Odos aknė – tai įspėjimas apie jūsų organizme vykstančias žalingas procedūras. Be nemalonių pojūčių, kuriuos kartais lydi gėdos jausmas, stiprūs spuogų paūmėjimai sukelia psichologinę įtampą bei kenkia jūsų emocinei sveikatai.

Aknė gali pasireikšti bet kokiame amžiuje, kadangi ją sukelia skirtingi veiksniai: nuo hormonų ir genetikos iki mitybos ypatumų, tokių kaip aukštas suvartojamo cukraus ir insulino kiekis.

Jei ieškote būdų sumažinti aknę ir pagerinti odos būklę, skaitykite toliau. Jau yra atlikta naujų, dėmesio vertų mokslinių tyrimų, kuriuose netrūksta įrodymų, kad mityba daro įtaką aknei, o maisto produktų pakeitimas gali būti didžiausias žingsnis sveikos odos link.

Kas yra aknė?

Aknė (dar žinoma kaip acne vulgaris) yra pati dažniausia odos liga Jungtinėse Amerikos valstijose, kuri kasmet paveikia iki 50 milijonų gyventojų. Bent 85 % 12 – 24 metų jaunuolių susiduria su akne. Daugelis mano, kad aknė susijusi tik su paauglyste, tačiau su ja susiduria ir vyresnio amžiaus žmonės, ypač moterys.

Trumpai apie tai, kaip susiformuoja aknė

Aknė paveikia odos riebalines liaukas. Šios liaukos išskiria aliejinę medžiagą (riebalus). Riebalai, kurie yra sudaryti iš riebalų rūgščių, cholesterolio ir skvaleno junginio, išsiskiria siekiant palaikyti drėgmę bei apsaugoti jūsų odą ir plaukus.

Riebalinės liaukos yra išsidėstę visoje odoje, išskyrus rankas ir pėdas. Skirtingos kūno vietos turi skirtingą šių riebalinių liaukų kiekį, bet daugiausiai jų yra kaktos ir skruostų srityse.  Mažytės angos odoje, vadinamosios poros, nedideliais kanalais (folikulais) jungiasi su riebalinėmis liaukomis. Šiuo keliu riebalai patenka ant jūsų odos. Visi šie odos organai (riebalinės liaukos, riebalai, folikulai ir poros) sąveikauja kartu, siekdami užtikrinti, kad jūsų oda būtų drėkinama ir sveika.

Tačiau ši sistema ne visada veikia tobulai ir jūsų plaukų, riebalų ir odos ląstelės gali pradėti grupuotis į junginius ir formuoti kamščius. Šio proceso metu bakterija, esanti kamštyje, gali sukelti tinimą, kuris vėliau pavirsta į spuogą – kitaip žinomą kaip aknę. Dauguma žmonių susiduria su akne veido, kaklo, nugaros, krūtinės ir pečių srityse – zonose, kuriose daugiausiai riebalinių liaukų.

Kas sukelia aknę?

Be negyvų odos ląstelių ir riebalų kaupimosi, pagrindinė aknės priežastis vis dar nežinoma, tačiau yra keletas faktorių, kurie gali daryti įtaką aknės atsiradimui:

1. Genetinis polinkis


Genai yra svarbus veiksnys, į kurį reikia atsižvelgti vertinant aknės vystymąsi. Vienoje studijoje, kurioje dalyvavo 200 aknę turinčių paauglių, buvo nustatyta, kad 50% iš jų turėjo šia liga sergantį giminaitį. Kitoje studijoje buvo surinkti duomenys iš daugiau kaip 5000 studentų, siekiant įvertinti spuogų atsiradimo rizikos veiksnius. Tarp dominuojančių faktorių buvo artimas arba antros eilės giminaitis, taip pat turėjęs odos aknę. Aknės paveldimumas, nustatytas studijoje, siekė beveik 80%.

2. Hormonai – androgenai


Androgenai – tai steroidiniai hormonai, atsakingi už vyrams būdingus bruožus, tokius kaip pažastų plaukuotumas ir raumenų masė, tačiau šių hormonų (pvz. testosterono) yra kiekvieno žmogaus organizme. Androgenai turi įtakos vyrų kūno sudėjimo ir plaukuotumo pokyčiams. Moterų organizmas dažniausiai paverčia androgenus į moteriškus bruožus paryškinantį estrogeną. Tiek vyrams, tiek moterims androgenų perteklius gali sukelti riebalų išskyrimo pagausėjimą, dėl kurio užsikemša poros ir kyla aknė. Todėl aknė taip dažnai pasireiškia būtent paauglystėje, kai natūraliai padaugėja androgenų.

Nors hormoniniai spuogai dažniausiai pasitaiko bręstantiems paaugliams, androgenų sukeliami spuogai gali atsirasti bet kuriame gyvenimo etape, kai sutrinka hormonų pusiausvyra.
Pakankamai dažna aknės priežastis vyresniame amžiuje yra PKS (policistinių kiaušidžių sindromas), dažniausiai pasireiškiantis vaisingo amžiaus moterims. PKS diagnozuotos moterys įprastai turi aukštesnį androgenų lygį, įtakojantį ir visų kitų hormonų veiklą. Tai gali sukelti daug problemų, tarp jų ir spuogus.

3. Augimo faktoriaus hormonas (IGF-1)

 

Augimo faktoriaus hormonas (IGF-1) - tai į insuliną panašus augimo hormonas (IGF-1), kurio kiekis taip pat padidėja brendimo metu ir gali prisidėti prie spuogų atsiradimo. IGF-1 atlieka labai įdomų vaidmenį mūsų organizme. Jis elgiasi kaip insulinas ir yra taip pat atsakingas už padidėjusią riebalų gamybą bei lėtinį ląstelių uždegimą, darantį įtaką spuogų susidarymui.


4. Stresas


Jūs tikriausiai puikiai žinote, kokią didelę įtaką stresas turi organizmui. Streso ir jaudulio perteklius lemia nusilpimą, išsiblaškymą ir nuolatinį nuovargį. Jūsų oda taip pat turi ypač artimą ryšį su nervų sistema ir atsaku į stresą. Susijaudinus, nervai, esantys jūsų odoje, išskiria junginius, panašius į neurotransmiterius, dėl kurių padaugėja prouždegiminių medžiagų. Taip jie netiesiogiai skatina spuogų susidarymą. Šie tyrimai yra gan nauji, tačiau galima teigti, kad aknė ir stresas yra susiję.

Ar mityba daro įtaką aknei?


Mityba ir žarnyno mikroflora atlieka ypatingą vaidmenį gydant aknę. Nors kiekvieno mūsų organizmas yra skirtingas, tačiau tam tikri maisto produktai skatina spuogų susidarymą labiau nei kiti. Mityba neabejotinai yra susijusi su hormonų veikla. Taigi, jeigu norite lygios ir gražios odos, labai svarbu, kad suprastumėte, kurie maisto produktai labiausiai veikia jūsų odos būklę.


1. Perdirbti produktai ir cukrus


Yra akivaizdus ryšys tarp mitybos, kurioje gausu angliavandenių ir aknės - ypač, jei tie angliavandeniai gaunami su perdirbtais maisto produktais ir cukrumi. Aukštą glikemijos indeksą (toliau - GI) turintys produktai gali itin greitai pakelti cukraus kiekį kraujyje. Tyrimai atskleidžia, kad mityba, kurioje gausu produktų su aukštu GI, skatina aknės vystymąsi. Kai valgote cukraus lygį kraujyje keliantį maistą, jis veikia ir insulino išskyrimą, o aukštas insulino lygis veikia IGF-1 bei androgenams. Šie du hormonai veda prie perteklinės riebalų gamybos ir spuogus formuojančių audinių susidarymo. Tuo tarpu mažo glikeminio indekso dieta gali pagerinti odos būklę.

Vienoje studijoje 32 pacientams, kurie turėjo lengvą ar vidutinės būklės aknę, 10 savaičių buvo paskirta mažo GI arba kontroliuojama dieta. Tyrimo pabaigoje nustatyta, kad mažo GI dietos besilaikiusių asmenų uždegiminiai ir neuždegiminiai odos pažeidimai, jų riebalinių liaukų dydis bei bendras lėtinis ląstelių uždegimas sumažėjo.

 

2. Pieno produktai

 

Yra daug istorijų, kuriose žmonės pasakoja apie pagerėjusią odos būklę po to, kai nustojo vartoti pieno produktus. Tyrimų metu taip pat pastebimas ryšys tarp pieno produktų ir spuogų pagausėjimo, ypač paaugliams.

Pienas ir pieno produktai gali padidinti tą patį augimo hormono – IGF-1 – lygį, kuris gali suaktyvinti androgenų veiklą ir paskatinti riebalų gamybą. IGF-1, kartu su ląstelių uždegimu, gali sukelti spuogų paūmėjimą.

Pieno produktuose taip pat gausu augimą skatinančių hormonų. Tai natūralu, nes pienas yra skirtas paskatinti veršelių augimą. Tačiau šie hormonai gali pakeisti jūsų hormonų veiklą. Siekiant padidinti išgaunamo pieno kiekį, daugumai pieninių karvių yra duodama galvijų augimo hormonų. Jei vartojate pieno produktus, vartokite juos saikingai.

 

3. Omega-6 riebalų rūgštys

 

Riebalų tipas, kurį vartojate, svarbus jūsų ląstelių uždegimo būklei. Kalbant apie omega riebalų rūgštis, viskas priklauso nuo omega-3 ir omega-6 santykio. Keliuose šaltiniuose minima, kad mūsų visų dietos režimas turėtų būti 1:1 (omega-3 : omega-6), tačiau šiandien santykis yra 1:15 (omega-3 : omega-6) - omega-6 sudaro didžiąją dalį mūsų su maistu gaunamų riebalų.

Per pastaruosius 100 metų pasikeitė mūsų mitybos įpročiai. Šiuo laikotarpiu buvo pastebėtas ir nutukusių bei nuo nuolatinio lėtinio ląstelių uždegimo kenčiančių asmenų skaičiaus didėjimas.

Vienas iš mitybos pokyčių, kuris prisidėjo prie šių ligų plitimo, yra daug omega-6 turinčių aliejų (tokių augalinių aliejų kaip saulėgrąžų, rapsų, sojų ir t.t.) vartojimas kasdieninėje virtuvėje. Jei pamenate, anksčiau viskas būdavo kepama ar verdama taukuose.

Jei į mitybą įtrauksite daugiau omega-3 riebalų rūgščių turinčių produktų, tai padės kovoti su neigiamu aukštos omega-6 koncentracijos poveikiu.

Ar omega-6 riebalų rūgštys sukelia uždegimą, ar jos slopina priešuždegiminį omega-3 poveikį – vis dar neaišku. Bet kokiu atveju, vartodami maistą, kuriame yra daug omega-3, galite sumažinti spuogų kiekį.

 

4. Standartinė mityba.

 

Įprastoje dietoje gausu perdirbtų angliavandenių, omega-6 riebalų rūgščių ir prastos kokybės pieno produktų. Todėl neturėtų stebinti, kad tokia mityba yra susijusi su odos akne. Be to, šis derinys suaktyvina genus, kurie gali paskatinti spuogų susidarymą. Taip pat reiktų nepamiršti paminėti ir kepto maisto - maisto produktai dažniausiai kepami prastos kokybės augaliniame aliejuje, kuris ne tik sukelia odos problemas, bet ir daugybę kitų sveikatos problemų, tokių kaip širdies ligos, vėžys ir pan.

 

5. Šokoladas

 

Atlikta daug tyrimų, kuriuose nustatyta, kad dviejų produktų – pieno ir cukraus – kombinacija (dažniausiai randama šokolade) skatina IGF-1 veiklą. Tyrėjai nustatė, kad šokoladas padidina ląstelių, susijusių su spuogų atsiradimu, uždegimus.

Studijų dalyvių odos būklė buvo stebima 48 valandas nuo tada, kai jie suvartojo šokolado ar guminukų. Tie dalyviai, kurie valgė šokoladą, turėjo žymiai stipresnį aknės proveržį nei tie, kurie valgė guminukus.

Jei jūs kenčiate nuo aknės, kelias savaites nevartokite šokolado ir stebėkite, ar matysite skirtumą.

Kaip keto dieta gali padėti kovoti su odos akne?

 

Ketogeninė dieta ne tik sumažina produktų su aukštu GI kiekį, bet ir visiškai jį eliminuoja. Laikantis šios dietos negalima vartoti perdirbto maisto ir cukraus, grūdų, krakmolingų daržovių, vaisių. Keto dieta žinoma dėl teigiamo poveikio mažinant insulino rodiklius ir cukraus kiekį kraujyje, todėl kartu taip pat eliminuojama ir su IGF-1 susijusių riebalų gamyba.

Ketonai, junginiai, kuriuos jūsų organizmas naudoja energijai išgauti, kai nelieka gliukozės (Beta-hidroksibutiratas(BHB) – gausiausia ketonų rūšis), yra priešuždegiminiai, todėl gali padėti kovoje su akne.

 

Produktai, kurie gali pagerinti jūsų odos būklę:

1. Lašiša, skumbrė, sardinės, kanapių ir chia sėklos (Gausus kiekis omega-3 riebalų rūgščių gali padėti mažinti uždegimą);

2. Moliūgų sėklos, jautiena, austrės, kalakutiena (Gausus cinko kiekis);

3. Lapinės daržovės ir kepenėlės (Gausu vitamino A ir E);

4. Ciberžolė (Ši geltona šaknis turi priešuždegiminį ir anti-bakterinį poveikį);

5. Žalia arbata (Mažina riebalų gamybą).

Apibendrinimas:

 

Mažai angliavandenių turinti ketogeninė dieta gali padėti kovoje su akne. Tokie hormonai kaip insulinas ir IGF-1 yra skatina aliejaus gamybą jūsų odoje ir perteklinį odos ląstelių augimą ir taip padeda aknei vystytis. Ketogeninė dieta apriboja tokių hormonų veiklą, nuramina jūsų odą ir sumažina šį nemalonų kompleksą.