Ką sako mokslas?

Kalorijos ir Keto dieta

 

Kalorija nėra lygi kalorijai. Įvairus maistas ir jame esančios maistinės medžiagos, turi skirtingą poveikį hormonams ir medžiagų apykaitai.

 

Keto bendruomenėje yra dvi stovyklos: vieni teigia, kad kalorijos neturi įtakos ir jų galima neskaičiuoti, jei laikotės keto dietos, kiti – kalorijos svarbu net ir laikantis keto dietos. Dauguma gydytojų sutinka, kad laikantis Keto dietos ir vartojant pvz.: 5000 kalorijų numesti svorio tikrai nepavyks, bet tai nereiškia, kad hormonai neturi įtakos.

Su keto dieta gana lengva atrasti balansą tarp kalorijų, maistinių medžiagų ir hormonų. Sumažinus produktų, kurie oksiduojami organizme (alkoholis, išoriniai ketonai, angliavandeniai),  bus išskiriamas nedidelis insulino hormono kiekis. Žemas insulino lygis turi teigiamos įtakos riebalų deginimui, cukraus lygio kraujyje sureguliavimui ir lėtinio uždegimo mažinimui organizme.

Valgant įtakojami dar du svarbūs hormonai – grelinas (hormonas, siunčiantis signalą, kad esate alkanas) ir leptinas (hormonas, kuris siunčia signalą apie sotumą). Nemaistingi produktai, tokie kaip fruktozės ar gliukozės sirupas, ar cukrus gaminiai, signalo apie sotumą nesiunčia, todėl jų dažnai suvartojame daug daugiau nei reikėtų. Tuo tarpu, baltymai ir tam tikri riebalai, priešingai -  signalą apie sotumą siunčia gana greitai. Dėl šios priežasties, persivalgyti baltymų yra labai sudėtinga.

Dauguma, suvalgę 300 g kepsnį, kuris turi apie 500 kcal, bus sotūs pusę dienos, kai tuo tarpu po ledų kokteilio, turinčio apie 800 kcal, alkio nejausite tik kokias 2-3 val., nes cukraus lygis kraujyje staiga nukris.

 

 

Svarbu ir kalorijos, ir hormonai, o keto dieta padeda reguliuojant abu. Didesnis riebalų ir baltymų kiekis mityboje, padeda subalansuoti hormonus, o juos subalansavę ilgiau jausitės sotūs ir sumažės, ar visai dings, potraukis saldumynams. Tokiu būdu nepastebimai suvartosite ir mažiau kalorijų.

Būtų galima teigti, kad keto dietoje galite neskaičiuoti kalorijų, bet bėda ta, kad daugumai sunkiai sekasi atspėti, kiek kalorijų suvartojate ir kiek sudeginate per dieną, dėl to svoris lengvai nekrenta. Negalima atmesti fakto, kad būna atvejų, kai svoris nekrenta dėl buvusių dietų istorijų, mitybos sutrikimų ar kitų hormoninių ligų. Pradėjus laikytis keto dietos, organizmas pirmiausia bando „išgyti“ ir tik po kurio laiko svoris pradeda mažėti. Svorio kritimas – tarsi šalutinis hormonų savireguliacijos efektas.

Kalorijų skaičiavimas yra naudingas pradedant bet kokią naują dietą. Kadangi keto dieta supratimą apie mitybos piramidę apverčia aukštyn kojomis, Dr. Anthony rekomenduoja, kad keto dietos pradžioje (apie 2 savaites), neskaičiuotume jokių kalorijų, o tiesiog bandytume suprasti šios mitybos principus, atsirinkti produktus ir pamatyti kaip keto dieta atrodo lėkštėje. Šią praktiką, kuri išties labai pasiteisino, taikiau ir aš!

Po dviejų savaičių pereinamo laikotarpio, galite bandyti susiskaičiuoti kalorijas ir makro elementus, kad pamatytumėte, kiek angliavandenių, riebalų ir baltymų suvartojate. Maisto produktų svėrimas ir kalorijų skaičiavimas suteiks gerą pagrindą ateičiai, kai norėsite užsiauginti raumenų ar numesti svorio, nes žinosite įprastą suvartojamų kalorijų kiekį.

Šių dienų išmaniajame pasaulyje gausu internetinių puslapių ir programėlių, kuriose galite įvesti savo duomenis. Pvz.: mano naudojama„Myfitnesspal“ programa turi didžiulę duomenų bazę, kurioje į paieškos laukelį galite vesti produktus (ir lietuvių kalba) bei skenuoti barkodus (programai neradus atitikmens, informaciją galite suvesti patys).

Apibendrinus - kalorijos nėra tokios svarbios kaip dauguma galvoja. Daug svarbiau tai, kas sudaro suvartojamas kalorijas, tačiau visiškai ignoruoti jų negalime.