Ką sako mokslas?

Kaip kovoti su migrena?

 

        Dviejų gydytojų, Ryan Lowery ir Jacob Wilson, knyga "Ketogeninės dietos biblija" (angl. "The Ketogenic Bible") ne šiaip sau Keto bendruomenėje vadinama Keto biblija. Knyga didelė ne tik savo apimtimi (beveik 400 psl.), bet joje galima rasti atsakymus į pačius įvairiausius klausimus. Autoriai rašydami kiekvianą temą rėmėsi daugiau nei 70 literatūros šaltinių.
         Migrenos priepuoliai būna dažni, kartais retesni, kuriuos gali įtakoti įvairūs dirgikliai, o tikrosios migrenos priežastys kol kas nėra nustatytos. Dažniausiai tie, kurie skundžiasi migrenos ar galvos skausmais, renkasi vienintelį kelią - medikamentus. Galbūt ši ištrauka iš knygos padės rasti atsakymą ir paskatins jus ar jūsų artimuosius, kurie kenčia nuo migrenos priepuolių, pabandyti pritaikyti Keto mitybą kovoje su migrena.

 

Migrena/Galvos skausmas

      Migrena yra trečia pagal dažnumą liga pasaulyje. Vadovaujantis migrenos tyrimų fondo duomenimis, beveik 12% pasaulio populiacijos kenčia dėl migrenos priepuolių – tai daugiau nei milijardas žmonių. Galvos skausmas sukelia diskomfortą, tuo tarpu migrenos priepuoliai yra daug skausmingesni, nes dažnu atveju intensyvų galvos skausmą lydi ir pykinimas/vėmimas bei regėjimo sutrikimai. Kaip ir epilepsijos traukuliai, taip pat ir migrena gali sukelti neurologinius sutrikimus, todėl gydymui dažniausiai naudojami tie patys medikamentai nuo traukulių.

     1924 m. buvo publikuotas įdomus G.N.W. Thomas'o straipsnis, kuriame jis teigė: „tikiu jog cukrus yra stiprus faktorius, turintis įtakos migrenai. Dauguma žmonių, kurie šiandien kenčia nuo migrenos, pastebi, kad priepuoliai išnyksta, kai jie visiškai eliminuoja cukrų iš savo mitybos raciono.“ Aklas teiginys, beveik prieš šimtą metų! Pirmasis tyrimas, kuris buvo atliktas pritaikant ketogeninę dietą migrenos gydymui, pasirodė 1928 m. Studiją atlikę autoriai pažymėjo, kad nepaisant to, jog keletui tiriamųjų sunkiai pavyko laikytis keto dietos režimo, „9 iš 23 pacientų pastebėtas pagerėjimas, dėl to planuojama tęsti gydymą, laikantis daug riebalų, mažai angliavandenių turinčios dietos režimo tikintis, kad ir kiti išdrįs pabandyti šį režimą“ (Schnabel, 1928; Maggioni et al., 2011).

      Susidomėjimas ketogenine dieta migrenos gydymui vėl grįžta. Žemiau pateikta keletas ištraukų iš studijų, kuriose pastebėta ketogeninės dietos nauda gydant migreną:

          - moteriai, kuriai apie 40 metų, vis pasireikšdavo migrenos priepuoliai. Jai buvo pasiūlyta lieknėjimo programa, kurioje buvo tam tikra „badavimo“ forma. Lieknėjimo programos metu, per dieną ji išgerdavo tik 3-4 baltymų miltelių kokteilius. Nepaisant to, kad tai nėra geras keto dietos pavyzdys, tačiau dėl didelio kalorijų deficito ir angliavandenių nevartojimo, moteris didžiąją paros dalį būdavo ketozėje. Būtent dėl ketonų esančių organizme, kurie buvo energijos šaltinis tiek kūnui, tiek smegenų veiklai, moteris nebejuto jokių migrenos simptomų (Strahlman, 2006);

         - 12-19 metų paaugliams, kurie skundėsi nuolatiniu galvos skausmu, pritaikyta modifikuota Atkinsono dieta, kurioje buvo mažiau nei 15 gramų angliavandenių per dieną. Tyrimo dalyviai, kurie pabaigė trijų mėnesių kursą, pastebėjo, kad galvos skausmai sumažėjo ir gyvenimo kokybė pagerėjo (deja šį tyrimą baigė tik keli paaugliai,  nes laikytis griežtos dietos, kai aplink tave draugai ir klasiokai mėgaujasi įvairiais užkandžiais ir desertais bei valgo ką tik nori, yra išties nelengva) (Kossoff et al., 2010);

       - studijoje, kurioje dalyvavo dvyniai, besiskundžiantys migrena ir kitais neurologiniais sutrikimais, buvo taikoma 3:1 (riebalai : baltymai) ketogeninė dieta, kurios metu tyrimo dalyviams visiškai dingo galvos skausmai. Šis pagerėjimas buvo stipriai susietas su ketozės būsena (DiLorenzo et al., 2013);

       - studijoje, kurioje 45 metų antsvorio turinčioms moterims buvo taikoma ketogeninė dieta, jau po vieno mėnesio užfiksuotas galvos skausmo priepuolių sumažėjimas, nuo 5 iki 1 karto per mėnesį (Di Lorenzo et al., 2015).

     Kas sukelia migreną ar galvos skausmus, vis dar nenustatyta, tačiau ketogeninės dietos teigiamas poveikis leidžia daryti išvadą, kad sutrikęs mitochondrijos funkcionavimas ir dėl to sumažėjusi ATP (molekulė, kaupianti energiją ląstelių medžiagos apykaitos procesams palaikyti) gamyba gali turėti labai svarbų vaidmenį smegenų veiklai (Roos-Araujo et al., 2014). Ketonai sumažintų šią problemą, nes suteiktų papildomą energijos šaltinį, kuris apeitų mitochondrijos „problematiškas vietas“. Ketogeninės dietos galimybė sumažinti lėtinį ląstelių uždegimą (angl. Inflammation) taip pat gali turėti teigiamos įtakos, nes migrena gali pasireikšti ir dėl nervų sistemos uždegimo.

     Daug istorijų, kuriose teigiama, kad išorinių ketonų vartojimas padėjo kovoje su migrena. Jei sutrikęs mitochondrijos funkcionavimas ir lėtinis nervų sistemos uždegimas iš tiesų yra migrenos priežastys, tuomet tikėtina, kad išoriniai ketonai galėtų būti naudingi, tačiau šiuo aspektu nėra atlikta jokių studijų.

       Prieš pradedant taikyti ketogeninę dietą ar išorinius ketonus migrenos gydymui, reikia įvertinti keletą faktorių, tokių kaip: amžius, priepuolių dažnumas, kitos pasekmės priepuolių metu bei vartojami medikamentai. Taip pat rekomenduojama pasitarti su gydytoju.